ul. Roosevelta 17 | 90-056 Łódź | tel. 42 636 68 38 | tel./fax 42 636 06 19 | e-mail: kontakt@dom-literatury.pl

Nadchodzące wydarzenia

19.04.2021

godz. 18:00

GALERIA DL

Foto Dej – wernisaż wystawy fotografii


22.04.2021

godz. 19:00

SPOTKANIE Z PIOTREM PAZIŃSKIM

Zapraszamy na spotkanie online z Piotrem Pazińskim autorem książki Atrapy stworzenia. Prowadzenie: Maciej Robert „Atrapy stworzenia” […]


23.04.2021

godz. 17:00

WARSZTATY LITERACKIE

Warsztaty literackie dla dorosłych Prowadzenie: Rafał Gawin


23.04.2021

godz. 18:00

PERFORMATYWNE CZYTANIE

Performatywne czytanie dramatu Tadeusza Różewicza Nasza mała stabilizacja Reżyseria: Tomasz Jezierski


23.04.2021

godz. 19:00

SPOTKANIE WOKÓŁ POSTACI TADEUSZA RÓŻEWICZA


24.04.2021

godz. 10:00

TWÓRCZE WARSZTATY ARTYSTYCZNE

TWÓRcze Warsztaty Artystyczne dla dzieci w wieku 7-12 Prowadzenie: Małgorzata Marszałkowska


29.04.2021

godz. 15:00

WARSZTATY TAŃCA

Warsztaty Tańca w kręgu dla dzieci w wieku 7-12 (Międzynarodowy Dzień Tańca) Prowadzenie: Małgorzata Marszałkowska


29.04.2021

godz. 18:00

SERYJNI POECI

Spotkanie z Tomaszem Bąkiem i Anną Fiałkowską Prowadzenie: Rafał Gawin


DYSKUSYJNY KLUB KOMIKSU #3 – MAUS

UWAGA! Spotkanie przeniesione na 14 kwietnia.

Zapraszamy na trzecie spotkanie Dyskusyjnego Klubu Komiksu, ponownie w formie online. Porozmawiamy o komiksie „Maus” Arta Spiegelmana. Spotkanie poprowadzi:  Marcin Bałczewski

Wydarzenie odbędzie się na Zoomie Domu Literatury w Łodzi. Link do spotkania otrzyma każdy, kto się zapisze, godzinę przed wydarzeniem. Zapisy – marcin.balczewski@dom-literatury.pl. Termin zapisu do 13 kwietnia g. 23:59.

„Maus” powszechnie jest uważany za najważniejszy komiks w historii.

Art Spiegelman w formie powieści graficznej opowiedział historię życia swojego ojca, więźnia Auschwitz, Władka Szpigelmana. Równolegle z nią w „Mausie” sportretował trudy życia z ojcem – ocalałym z Holocaustu.

„Maus” to jedna z najważniejszych opowieści o Holokauście, stawiająca trudne pytania, na które autor próbuje znaleźć odpowiedź w nowatorski sposób. Umiejscawiając realistyczną opowieść w komiksowym medium, stosując przerysowanie i karykaturę, Art Spiegelman zbliżył się, jak nikt inny przed nim, do ukazania swoistej niewyrażalności, monstrualności Holokaustu, a poprzez autobiograficzne odniesienia wytworzył napięcie cechujące najwybitniejsze dzieła literackie.

Żaden komiks w historii tego medium nie doczekał się tylu recenzji – również negatywnych i polemicznych – a przyznanie Spiegelmanowi nagród do tej pory zarezerwowanych dla literatury poważnej (m.in.: National Book Critics Circle Award, Pulitzer Prize), ułatwiło wielu twórcom powieści graficznych dotarcie do czytelników do tej pory unikających komiksów. Jednocześnie „Maus” stał się komiksem wzorem, pierwszym komiksowym arcydziełem („The New Yorker”), z którym krytycy i czytelnicy zestawiają inne dzieła komiksowe, zwłaszcza biograficzne i historyczne.

„Maus jest książką, od której nie można się oderwać. Kiedy dwie myszy mówią o miłości, jesteś poruszony, kiedy cierpią – płaczesz. (…) kiedy kończysz Mausa, jesteś nieszczęśliwy, że porzuciłeś ten magiczny świat.”
„The New York Times”